אומגה ימית או אומגה צמחית

אומגה ימית או אומגה צמחית?

מבחן השוואתי מפתיע!

רבים נוטים לחשוב שלאומגה ממקור צמחי, המרווה המרושתת, יש יתרון על פני צריכת אומגה 3 ממקור ימי. מבחן השוואתי מפתיע מפריך את ההנחה ומוצא שאומגה 3 ימית גם יעילה יותר וגם זולה יותר

מה התגלה במבחן ההשוואתי?

תועלת:
המדד לזמינות ביולוגית של אומגה 3 הינו אינדקס אומגה 3 המודד EPA ו DHA בתאי הדם האדומים.
צרכני אומגה 3 ימית מגיעים לאינדקס אומגה 3 המומלץ.
צריכת אומגה 3 צמחית ממרווה מרושתת הינה חסרת תועלת בהעלאת אינדקס אומגה 3 (מלבד באנשים בעלי המרה גבוהה במיוחד).
אינדקס אומגה 3 נמוך נמצא קשור בהפרעות קשב, מחלות לב, מיגרנות ועוד.
עלות תועלת:
בהשקעה ממוצעת של 3 שקלים ביום באומגה 3 ימית, ניתן להגיע לאינדקס המומלץ של 8%.
השקעה של 6 שקלים באומגה צמחית לא מביאה לעליה באינדקס אומגה 3 (זמינות ביולוגית אפסית).
תיסוף של אומגה צמחית יעזור רק במקרים של מטבוליזם יעיל מאוד עבור אומגה 3 צמחית.
המלצה:
תיסוף עוזר רק כשחסר! בדוק את עצמך- האם בכלל חסר לך אומגה 3?
אם חסר- רק תיסוף של אומגה ימית מסוג אתיל-אסטר משמן דגים יעזור!

האם ניתן להעלות את האינדקס על ידי צריכת אומגה 3? יצאנו לבדוק:

ערכנו השוואה בין 10 צרכני אומגה צמחית ממרווה מרושתת ו 10 צרכני אומגה ימית משמן דגים EPA+DHA מסוג אתיל אסטר (הסוג היעיל ביותר מבחינת זמינות ביולוגית). כולם צרכו את האומגה 3 יותר משלושה חודשים ברצף. כלומר התוצאות מצביעות על סטטוס אומגה 3 יציב. לכולם בוצעה בדיקת אינדקס אומגה 3 במעבדת אומגהמטריקס בגרמניה בעזרת ערכות בדיקה שסיפקנו להם. בנוסף, על פי מחירי השוק, חישבנו עלות יומית ממוצעת שכל נבדק משלם עבור הצריכה שלו. סיכום התוצאות בגרף להלן.

גרף אינדקס ועלות ימי מול צמחי

ממצאים:

1. צריכת שמן דגים בעלות של 3 שקלים בלבד ביום מביאה לאינדקס אומגה 3 מעל 8%

2.צריכת שמן מרווה מרושתת גם ב6 שקלים ליום לא מעלה את האינדקס מעל הממוצע לצמחונים בישראל

האם המינון משפיע על האינדקס?

את הקשר בין האינדקס למינון אומגה 3 יומי בקפסולות ניתן לראות בגרפים הבאים. באומגה ימית ככל שצורכים יותר האינדקס גבוה יותר. לעומת זאת, באומגה הצמחית אין קשר כזה.

ממצא מענין נוסף הוא שבקרב צרכני המרווה הצמחונים והטבעונים היו בעלי אינדקס אומגה נמוך במיוחד, 4% ומטה אך צרכני הדגים ביניהם היו בעלי אינדקס דומה לממוצע הישראלי. ממצא זה מחזק את המסקנה כי לאומגה צמחית אין השפעה על האינדקס כלומר הזמינות הביולוגית שלה זניחה אם בכלל.


כיצד מודדים את רמת האומגה 3 בגוף ומה הקשר בין אינדקס אומגה 3 למדדי בריאות?

בעולם המחקר והרפואה מקובל מדד בשם אינדקס אומגה 3. האינדקס מודד את אחוז הEPA+DHA בתאי הדם האדומים, המיצגים את הסטטוס התזונתי ב 3 החודשים האחרונים. מדד זה עדיף על פני רמת אומגה 3 בפלזמה/סרום הדם, המושפעת מהתזונה ב 24-48 שעות האחרונות. בדיקת אינדקס ניתן לבצע עצמאית בבית.

מחקרים רבים נעשו על תחלואה לבבית שבעקבותיהם נקבע כי הרף המינימלי הנדרש להגנה בפני תחלואה לבבית, טרשת עורקים ושבץ לב פתאומי הוא אינדקס של  8% [6-8]. עבור מחלות אחרות כגון ADHD ומיגרנות כנראה שנדרש אינדקס גבוה יותר בסביבות 10%. מחקרים על הקשר בין סימפטומים ותחלואה לאינדקס מתקיימים כל הזמן ויפורסמו בעתיד.

בדיקת-אינדקס-אומגה-3

איך אינדקס אומגה יכול להתבטא בחיים?

במחקר בילדי ADHD במחלקה הפסיכיאטרית בבי"ח זיו בצפת נמצא כי אינדקס אומגה 3 ההתחלתי של ילדים עם בעיות קשב וריכוז נמוך יותר (בממוצע 4.4%) לעומת ילדים מאושפזים ללא בעיות קשב וריכוז (5.1%), והוא נמוך מהממוצע של 503 נבדקים אקראיים בישראל (6.4%).

במהלך המחקר 33 ילדים עם בעיות קשב וריכוז קיבלו שמן דגים במינון מנורמל למשקל גוף של 100 מ"ג/לק"ג גוף ביום. לאחר 3 חודשים נצפתה עלייה חדה באינדקס במקביל לירידה (הטבה) במדדי קשב וריכוז (על פי אבחון פסיכיאטרי).
מסקנות: העלייה החדה באינדקס מצביעה על הזמינות הביולוגית הגבוהה של אומגה 3 ימית. בנוסף, מחסור באומגה 3 נמצא קשור להפרעת קשב וריכוז.

omega 3 index by group

הגרף מציג אינדקס אומגה 3 ממוצע בילדי ADHD, קבוצת ילדי ביקורת ו503 נבדקים ישראלים אקראיים.

Omega 3 index in ADHD
הגרף מציג אינדקס אומגה 3 בילדי ADHD בזמן אפס, לאחר 3 חודשים ו6 חודשים של צריכת שמן דגים במינון מנורמל
ADHD Symptoms severity
תסמיני קשב וריכוז הנמדדים ע"י מדד CGI-S הנקבע ע"י פסיכיאטר אשר בדק את הילדים. המדד נקבע בתחילת הניסוי, לאחר 3 חודשים ולאחר 6 חודשים של צריכת מינון מנורמל של שמן דגים.

מסקנות המחקר:

תועלת:

  • בממוצע צרכני אומגה 3 ימית מגיעים לאינדקס המומלץ, שהינו כמעט כפול מהאינדקס של צרכני אומגה 3 צמחית, שהינו מתחת לסף המומלץ ולכן נחשב כמחסור, למעשה על גבול המחסור החמור המוגדר כ 4%.
  • המינון של אומגה ימית קובע את אינדקס אומגה 3 בעוד שצריכה של אומגה צמחית לא משפיע על האינדקס.

עלות תועלת:

  • עלות תועלת של שימוש באומגה ימית הינה גבוהה. בהשקעה של 3 שקלים ביום בממוצע ניתן להביא את האינדקס למעל 8% בממוצע (הערה: המינון והעלות האפקטיביים יהיו תלויים במשקל האדם ורמת האינדקס ההתחלתי שלו).
  • לא נמצאה תועלת עבור אומגה צמחית להגעה לאינדקס אומגה 3 מומלץ (הערה: יתכן שיעילות ההמרה של הנבדקים היתה נמוכה במיוחד או לחלופין שהשמן היה מחומצן).
  •  

אודות מחברי המאמר: הצוות המדעי של אומגה 3 גליל- גיא בן צבי מייסד ומנהל מדעי ואליסה דונקל מהנדסת מזון BSc.

אומגה 3 גליל שקוף שזה טרי

איך ממשיכים מכאן?

• בדוק את עצמך- האם בכלל חסר לך אומגה 3?

 

תיסוף אומגה 3 ימית בהתאם לאינדקס ההתחלתי תוך התאמת מינון למשקל הגוף, עשוי להביא לאינדקס אפקטיבי של מעל 8% תוך 3 חודשים.

במקרה של מחסור התחלתי ניתן לצפות לשיפור בסימפטומים הכרוכים במחסור באומגה 3.

 

• תיסוף של אומגה צמחית יעזור רק במקרים של המרה מאד יעילה, וגם אז כדאי לבדוק אם יש יתרון לנטילת תוסף לעומת אכילה ישירה של זרעים שומניים בעלי תכולת ALA כמו פשתן, צ'יאה, המפ, דלעת, חמניות, אגוזים.

 

אז האם כל הטבעונים נמצאים במחסור? האם כולם צריכים לתסף? אז זהו שמסתבר שלא. גם בקרב הטבעונים ישנם אנשים בעלי אינדקס אומגה 3 תקין ברמה של 7% או 8%. אלו הם הטבעונים הבריאים אשר ממירים בצורה יעילה ALA ל EPA ו DHA. איך תדעו? בידקו!

לכל עניין או שאלה:

טלפון: 04-9999524

ווטסאפ: 052-5617333

או השאירו פרטים ונחזור בהקדם





שם (חובה)

טלפון (חובה)

תוכן ההודעה

למידע נוסף: [email protected] / להזמנות: [email protected] / כתובת: ת.ד. 35 שכניה | ד.נ משגב 2018300

אתיל אסטר או טריגליצריד?

חומצות שומן אומגה 3 יכולות להגיע קשורות (אסטר = קשר) בשתי צורות:

אסטר של גליצרול (גליצרול- סוג של סוכר) ואז הן נקראות "טריגלצריד" או אסטר של אתנול (אתנול- אלכוהול טבעי) ואז הן נקראות "אתיל-אסטר". שמן דגים אתיל-אסטר (הסוג של אומגה 3 גליל) הוא הנפוץ ביותר בעולם ויש לכך מספר סיבות:

מאפשר להגיע לריכוז גבוה יותר של חומר פעיל בכל כמוסה.
מתעכל בקלות ולכן עדיף לבעלי בעיות עיכול.
זול יותר לייצור ולכן זול גם במוצר הסופי לגרם חומר פעיל EPA+DHA.
והכי חשוב- הזמינות הביולוגית שלו גבוהה והיעילות שלו במצבי מחסור מוכחת בהמון מחקרים קליניים, כולל במבחן ההשוואה מול אומגה 3 צמחית.
יש לציין ששתי הצורות בטוחות לשימוש ובעלות זמינות ביולוגית גבוהה ולכן יהיו יעילות בהעלאת אינדקס אומגה 3 וביעילות הקלינית (אם כי עדויות בשפע יש בידינו רק מצרכני אתיל-אסטר). כמו כן שתיהן רגישות לחימצון, כמו כל אומגה 3 אחרת, גם צמחית, ולכן חשוב שישמרו בקירור.

למה זה צריך להעסיק אותנו? האמת, זה לא. בישראל קשה להשיג אומגה 3 בצורת טריגליצריד, כנראה בגלל המחיר הגבוה, אבל גם אין סיבה להתאמץ. גם אתיל-אסטר וגם טריגליצריד יכולות להיות יעילות לאינדקס אומגה 3 וגם להשפעות קליניות. וזה מה שחשוב.

ולמי שראה את הסירטון הזה רץ ברשתות נאמר כך:
ראשית מה שקובע זו הזמינות הביולוגית שהיא גבוה לאין שיעור באתיל אסטר לעומת שמן מרווה מרושתת
שנית האתיל אסטר מוכח מחקרית כמעלה את אינדקס אומגה 3 ביעילות גבוה ועלות נמוכה וכמועיל קלינית במקרים של הפרעות קשב ומחלות לב
ולסיום, הקיבה שלנו לא עשויה מקלקר

צילום מסך מסרטון יוטיוב

ביבליוגרפיה:

[1] Barceló-Coblijn,G., Murphy, E. J. (2009). Alpha-linolenic acid and its conversion to longer chain n-3 fatty acids: Benefits for human health and a role in maintaining tissue n-3 fatty acid levels. Progress in lipid research, 48(6), pg. 355-374.

  • [2] Ackman, R. G., Lamothe, F. (1989). Marine mammals. Marine biogenic lipids, fats, and oils, v. 2, pg. 179-381.
  • [3] Kolanowski, W., Laufenberg, G. (2006). Enrichment of food products with polyunsaturated fatty acids by fish oil addition. European Food Research and Technology, 222(3-4), pg 472-477.
  • [4] Burdge, G. C., Wootton, S. A. (2002). Conversion of α-linolenic acid to eicosapentaenoic, docosapentaenoic and docosahexaenoic acids in young women. British Journal of Nutrition, 88(04), pg. 411-420.
  • [5] Pawlosky, R. J., Hibbeln, J. R. et-al. (2001). Physiological compartmental analysis of α- linolenic acid metabolism in adult humans. Journal of lipid research, 42(8), pg. 1257-1265.
  • [6] Kleber, M. E., Delgado, G. E., Lorkowski, S., März, W., & von Schacky, C. (2016). Omega-3 fatty acids and mortality in patients referred for coronary angiography. The Ludwigshafen Risk and Cardiovascular Health Study. Atherosclerosis.
  • [7] Block, R. C., Harris, W. S., Reid, K. J., Sands, S. A., & Spertus, J. A. (2008). EPA and DHA in blood cell membranes from acute coronary syndrome patients and controls. Atherosclerosis.
  • [8] Harris, W. S., Del Gobbo, L., & Tintle, N. L. (2017). The Omega-3 Index and relative risk for coronary heart disease mortality: Estimation from 10 cohort studies.

אומגה 3 איננה תרופה ואיננה תחליף לתרופות. אומגה 3 הינה מרכיב מזון חיוני המצוי באוכל כמו דגי ים ובשר שניזון מעשב. במקרי מחסור ניתן לקבל אומגה 3 בצורת תוסף תזונה כקפסולה של שמן מרוכז. הטיפול התזונתי בעזרת אומגה 3 מקביל לצריכת יותר דגים ואיננו טיפול תרופתי או רפואי והוא מיועד לאנשים הסובלים ממחסור באומגה 3. כל המידע המובא בעמוד זה או באתר מבוסס על מיטב הבנתנו את הניסיון שצברנו ואת הידע המחקרי שאספנו באומגה 3 גליל.