אינדקס אומגה 3 – בואו נדייק

רפואה ותזונה מותאמות אישית
ארגוני הבריאות הגדולים בעולם כגון ארגון הבריאות העולמי, ארגון הבריאות האמריקאי, וגם משרד הבריאות הישראלי ממליצים על אומגה 3 כחלק מהתזונה באופן רגיל ובמחלות כרוניות בפרט- דיכאון, מחלות לב, סכרת ועוד. בנוסף, ישנה מגמת שינוי עולמית לעבר רפואה ותזונה מותאמת אישית בהתייחסות למדדים ולאורח חיים של כל מטופל יחיד. גם בדיקת אינדקס אומגה 3 הינה כלי איבחוני מותאם אישית.

מדד אינדקס אומגה 3
מחסור באומגה 3 הינו גורם סיכון בהתפתחות מחלות כרוניות אשר מהוות את עיקר עומס התחלואה והתמותה בעולם המערבי (מחלות לב וכלי דם, מחלות הקשורות בבריאות הנפש כמו דיכאון וחרדה, מחלות אשר מקורן בדלקת כגון סרטן, מחלות ריאות, סכרת, כבד שומני, אוסטופרוזיס, אטופיק-דרמטיטיס, דלקות מעיים, אלרגיות ועוד). מדד אינדקס אומגה 3 נועד לנבא את רמת הסיכון אל מול רמת המחסור הקיים בגוף. על פי מחקרים בתחומי בריאות שונים נקבעו מדדי אינדקס אומגה 3 אשר מעליהם יורד או עולה הסיכון למחלה באופן משמעותי. לדוגמה:
• אינדקס אומגה מעל 8% מפחית סיכון למוות מהתקף לב פתאומי ב95% לעומת אינדקס מתחת ל 4%
• הסיכון למחלת לב כלילית עלה ב 15% באינדקס מתחת ל4% וירד ב15% באינדקס מעל 8.2%
• אינדקס אומגה נמוך מ 3.4% מנבא החמרה של טרשת עורקים על אף טיפול בסטטינים בחולים במחלת לב כלילית
• אינדקס אומגה 3 גבוה יותר מקושר ללחץ דם נמוך יותר
• אינדקס אומגה 3 נמוך מ 5.1% בהריון מהווה גורם סיכון משמעותי לדיכאון לאחר לידה
• מחסור באומגה 3 (בעיקר חומצת השומן EPA) נמצא כגורם סיכון להתפתחות ADHD בילדים ובני נוער. סף אינדקס נמצא עדיין במחקר אך ממחקר בבי״ח זיו בצפת מסתמן כי מדובר באינדקס 10%.
• ניתן להשיג שיפור משמעותי במדדי קוגניציה ע"י תיסוף אומגה 3 כל עוד משיגים עליה משמעותית באינדקס (לפחות מעל אינדקס 6%) אצל ילדים ובני נוער.
• מדד אינדקס מעל 5.7% מפחית את הסיכון לתמותה מקורונה ב 75%
• אינדקס אומגה 3 ממוצע בקרב ספורטאי עילית בגרמניה נמוך (4.97%) יותר בהשוואה לספורטאים חובבים ובהשוואה לשאר האוכלוסייה.

נתוני אמת מהמצב בישראל
בישראל בוצעו על ידינו למעלה מ 500 בדיקת אינדקס עד היום. על ידי איסוף נתונים ומילוי שאלוני אורחות חיים והרגלי תזונה ראינו כי האינדקס הממוצע בישראל הוא נמוך יחסית (אינדקס 5.5%). והאינדקס של אוכלוסיות יעד מסוימות נמוך אף יותר. למשל חולים כרוניים בממוצע אינדקס 4.6%, ילדים עם בעיות קשב וריכוז 4.4%, ספורטאי עילית 4.45%, צמחונים/טבעונים 4.2%.

אינדקס אומגה 3 ומה שאני אוכל
בדיקת אינדקס אומגה 3 מצביעה על כמות האומגה 3 שנטמעה בדם בשלושת החודשים האחרונים. ב 3 חודשים חצי מכמות תאי הדם האדומים שלנו ימותו ויתחלפו בחדשים. האומגה 3 שנאכל תוטמע בתאים החדשים בעיקר ולא באלה שכבר קיימים. על כן אנו ממליצים לבצע בדיקת אינדקס אומגה 3 לאחר שלושה חודשים לפחות של צריכת אומגה 3 ברמה קבועה (מכל המקורות – תוסף, אכילת דג, אכילת אגוזים וזרעים וכד').

הבדיקה הינה כלי דיאגנוסטי מותאם אישית לסוג התוסף והמינון הנדרש. בואו נדייק.
בדיקת אינדקס אומגה 3 כי:
האם יש לך מספיק אומגה 3 בתזונה הכללית (למי שלא לוקח תוסף).
אולי אתה יכול להסתפק בפחות מכמות הכמוסות שאתה לוקח (למי שמתמיד בתיסוף).
אולי אתה לוקח מעט מדי (למי שמתמיד בתיסוף).
אולי מספיק לך אומגה ממקור צמחי (למי שלוקח תוסף צמחי או שאוכל צמחוני/טבעוני).

איזה מידע אני מקבל בדף התוצאות של הבדיקה
פרופיל מלא של כל חומצות השומן בתאי הדם אשר מייצג סטטוס תזונתי רחב. למשל:
• אינדקס אומגה 3.
• יעילות המרה של אומגה 3 ואומגה 6 ממקור צמחי.
• אינדקס שומן טראנס.
• יחסים בין חומצות השומן עצמן כגורם סיכון.

בואו נדייק עוד קצת.
הרמה הבאה של תזונה מותאמת אישית אינה רק על סמך מדדים כמו משקל גוף ומצב בריאות, כפי שבדקנו עד היום במחשבון המינונים כדי להתאים מינון אומגה 3 באופן אישי, אלא צריכה להתבסס גם על מדדים פיזיולוגים בדוקים, כלומר – רמה התחלתית של אומגה 3 בדם.

בגרף שלהלן כל עמודה מייצגת אינדקס ממוצע של קבוצת אנשים הלוקחים מינון תוסף אומגה 3 גליל בטווח מינונים מסוים (כפי שכתוב מתחתיה). ישנם אנשים הלוקחים תוסף ונמצאים בטווח המחסור (מתחת לסף 8% הירוק) ויש אנשים שלוקחים מינון גבוהה שלא לצורך (מעל 11%). לכל אדם כזה ניתן לדייק את סוג התוסף ואת המינון לפי הנתונים האישיים.

בשביל להתאים באופן אישי מינון אומגה 3 גליל השקענו מאמצי פיתוח רבים ועכשיו אנו גאים להשיק את מחשבון המינונים מבוסס אינדקס אומגה 3. כדי שהמחשבון יעבוד בשבילך יש לספק לו נתונים אישיים (אנונימיים) של משקל גוף ואינדקס אומגה 3 בלבד.
והכי חשוב לומר תודה! – מאמצי פיתוח אלה התאפשרו הודות לשיתוף הפעולה של לקוחותינו שלקחו חלק באיסוף הנתונים אודות אינדקס אומגה 3, הרגלי תזונה ואורחות חיים. לא נגזים אם נאמר שזהו חלק ממאמץ עולמי.

ערכת בדיקה ביתית