ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > הריון ופוריות מחקר חדש מגלה את הרכב חומצאות השומן אצל נשים הריוניות בישראל 
2
01/11/2021 | 

מחקר חדש מגלה את הרכב חומצאות השומן אצל נשים הריוניות בישראל

תקציר של המאמר 

Alicia Leikin-Frenkel et al. Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids 173. 2021

מחקר חדש מהמרכז הרפואי שיבא תל השומר ומסקנותיו.

רקע:

מחקר זה נערך במרכז הרפואי שיבא (תל-השומר), במטרה להעריך את הרכב חומצת השומן אצל נשים בהריון ואצל תינוקותיהן, וגם להשוואות לנשים שאינן בהריון.

ניתוח פרופיל חומצת השומן הראה אחוז נמוך יותר של אומגה-6 בנשים בהריון עם אינדקס אומגה-3 דומה בהשוואה לנשים שאינן בהריון.

מסקנה: רמות DHA אצל נשים ישראליות שאינן בהריון ואצל נשים הריוניות היו דומות,  וה- DHA בדם של נשים בהריון תואם באופן חיובי עם הרמות אצל הילוד שלהן, מה שמרמז על יעילות העברת חומצות השומן החיוניות בין אם לעובר ו/או את יעילות המטבוליזם (המרה) של חומצות שומן עובריות לחומצות שומן ארוכות יותר.

 

הקדמה:

במהלך ההיריון חומצות השומן החיוניות אומגה-3 EPA ו-DHA מתקבלות מהתזונה האימהית, בעיקר מדגים. יחס חומצות שומן אומגה-6 ואומגה-3 גבוה יותר בתזונה האימהית (כלומר עודף אומגה 6 ומחסור באומגה 3) עשוי להשפיע על התפתחות קוגניטיבית ונמצא כי הוא קשור להתפתחות ילדים לקויה בגיל צעיר.

בעוד שהצריכה התזונתית של שמנים המכילים אומגה-6 עלתה מאוד בעשורים האחרונים, צריכת האומגה-3 לא גדלה באופן פרופורציונאלי, ובכך עולה הסיכון למחסור באומגה-3 מסוג EPA ו-DHA.

במחקר זה נבדקו 20 נשים בהריון ו-40 נשים שאינן בהריון, מהן נלקחו בדיקות מדם מהוריד או מחבל הטבור. ללא הבדלים משמעותיים בגיל, משקל או BMI של הנשים. בשתי הקבוצות הנשים היו בתזונה רגילה ללא תוספת אומגה-3.

*ניתוח רמות חומצות השומן בפלסמה ובתאי הדם האדומים (RBC), מוכח כפרמטר המייצג את צריכת חומצת השומן התזונתית בצורה מדויקת ואובייקטיבית יותר מאשר הערכת הצריכה המבוססת על שאלונים תזונתיים. הרכב השומנים על קרום תאי הדם האדומים מייצג היטב את המצב התזונתי והמטבולי של EPA ו-DHA וכך נקבע אינדקס האומגה-3. למידע נוסף.

 

מסקנות החוקרים:

  • רמות גבוהות של אומגה-3 אצל היילודים בהשוואה לנשים בהריון מרמז על העברה יעילה של חומצות שומן חיונית בין האם לעובר.
  • ממצאים של רמות אומגה-3 נמוכות אצל נשים בהריון מחזקים את הצורך לשנות את מדיניות אסטרטגיית הצריכה ביחס לחומצות שומן חיוניות בישראל.
  • יש צורך למדוד את רמות חומצות השומן בדם אצל נשים בהריון, בפרט רמות אומגה-3 ואומגה-6, על מנת לקבוע הנחיות נכונות לדרישה התזונתית בהריון וכדי לשמור על התפתחות תקינה של המערכת העצבית בעובר.

 

הערות אומגה גליל:

מחקר זה מצטרף למחקרים קודמים שמראים רמה גבוהה יותר של חומצות שומן חיוניות אצל היילוד מאשר אצל האם, דבר אשר מעיד על הכרחיות אומגה-3 ואומגה-6 לעובר. במהלך ההריון חומצות השומן עוברות מהאם לעובר, דרך שלייה מאוד בררנית, וכאשר האם לא מקבלת מספיק מהתזונה היא נמצאת בסיכון למחסור, שהרי לעובר עדיפות בחומרים מזינים, גם "על חשבון" האם.

לכן, אישה בהריון לא צריכה לאכול פי שניים, אך כן צריכה לקבל חומרים חיוניים בשביל שניים.

קישור למקור

קישור למאמר משלים המראה את ההשפעות של תיסוף יתר DHA לתינוקות.

 

2 תגובות

  1. אופירה גורי הגיב:

    כמה כמוסות ליום מומלץ לאישה בהריון בטרימסטר ראשון?

    • אור שוהם הגיב:

      שלום ותודה על השאלה.
      מומלץ לפי משקל הגוף. ממליצה להיעזר במחשבון המינונים לפי משקל וקטגורייה של הריון והנקה. המחשבון כאן:
      בברכה ובהצלחה, אור

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם